Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat

W miniony weekend podczas IV Narodowego Kongresu w Warszawie została przedstawiona nowa Piramida Żywienia zaproponowana przez ekspertów IŻŻ (Instytutu Żywienia i Żywności). Piramida dotyczy dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 18 lat ale jak zaznaczyli eksperci z IŻŻ podczas kongresu zalecenia odnoszą się również pozostałych grup wiekowych.

Według raportu opublikowanego w 2017 roku przez Światową Organizacje Zdrowia liczba otyłych dzieci i młodzieży zwiększyła się na świecie z 11 do 120 milionów !  Polskie dzieci od kilku lat są najszybciej tyjącymi dziećmi wśród krajów Europy, co piaty uczeń zmaga się z nadwagą lub otyłością… Czy możemy mieć z tego tytułu powody do dumy?  
Jakie ryzyko niosą ze sobą dodatkowe kilogramy?:

  • cukrzyca
  • choroby układu sercowo – naczyniowego (m.in. nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, niedokrwienie serca, zawał, udar mózgu, duszności, kołatanie serca, omdlenia)
  • zaburzenia mięśniowo – szkieletowe (deformacje, ból, ograniczona sprawność)
  • niektóre nowotwory (m.in. wątroby, jelita grubego, jajnika, pęcherzyka żółciowego)
  • depresja

Głównymi przyczynami nadwagi i otyłości poza czynnikami genetycznymi i środowiskowymi jest dodatni bilans energetyczny czyli nadmiar spożytych kalorii w ciągu dnia, który znacznie przekracza zapotrzebowanie danego organizmu oraz zbyt mała aktywność fizyczna.

Według nowych zaleceń piramidy zdrowego żywienia powinno się:

  • spożywać pięć posiłków dziennie w regularnych odstępach czasowych
  • codziennie solidna porcja warzyw i owoców z czego warzyw w ciągu doby powinno się spożywać ok. 400g
  • produkty pełnoziarniste, które poza warzywami i owocami sa równie ważne
  • codzienna solidna porcja nabiału 3-4 szklanki mleka które z powodzeniem można zastępować jogurtami (naturalnymi), kefirami oraz częściowo serami
  • poza tym należy pamiętać aby w diecie znajdował się chudy nabiał, jaja, ryby, rośliny strączkowe i zdrowe tłuszcze (np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek, oleje spożywane na zimno)
  • dodatkowe słodkie napoje i słodycze powinny zostać znacznie ograniczone, dzieci w wieku 4-6 lat mogą spożywać dziennie do 170 ml soku natomiast od 7 roku życia 230 ml (szklanka to ok. 250 ml). Potraw na talerzu nie dosalamy i unikamy słonych przekąsek oraz dań typu Fast food
  • podstawą piramidy żywienia jest aktywność fizyczna, na która dzieci i młodzież powinni przeznaczać 60 minut dziennie biorąc pod uwagę aktywność w szkole oraz domu
  • ważnym aspektem jest również odpowiednie wysypianie się ponieważ brak odpowiedniej ilości snu może przyczyniać się do tycia oraz ograniczenie czasu spędzanego przed telewizorem, komputerem oraz innymi urządzeniami elektrycznymi
  • poza tym ważna jest również odpowiednia higiena jamy ustnej z uwagi m.in. rosnące problemy z próchnicą zębów oraz kontrola wzrostu i masy ciała dzieci w stosunku do obowiązujących norm (siatki centylowe)
    Źródło: materiały prasowe Kongresu Żywieniowego IŻŻ

     

Dodatkowo cytując prof. Jarosza, który omawiał nową Piramidę Żywienia na Kongresie „Piramida kierowana jest do dzieci i młodzieży, a także do ich rodziców oraz personelu przedszkoli, nauczycieli oraz osób odpowiedzialnych za żywienie zbiorowe w szkołach”. Podkreślił on również, że połączenie zdrowego odżywiania z aktywnością fizyczną oraz właściwym wysypianiem się potęguje korzystne działania na cały organizmu. 

 

 

źródło: IŻŻ, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *