Zdradliwy… cukier

Zdradliwy… cukier

Wiedzieliście, że podobno cukier po alkoholu i papierosach jest najczęściej przyjmowaną szkodliwą używką, która wyniszcza nasz organizm fizycznie jak i psychicznie? Opinii i badań na ten temat jest wiele ale nie da się zaprzeczyć, że wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez słodyczy zastępując przy tym pełnowartościowe posiłki „pustymi kaloriami” i niezdając sobie nawet sprawy jakim są one wrogiem dla zdrowia. Cukier szybko zostaje absorbowany w organizmie a w odpowiedzi na nową porcje następuje wyrzut glukozy w krwi w wyniku czego trzustka wydziela insulinę, która ma za zadanie uporać sobie z nadmiarem cukru i przywrócić poziom glukozy do normy. Insulina w tym całym procesie przekazuje cukier do komórek organizmu, który niezużyty przekształca się w glikogen i odkłada w mięśniach oraz wątrobie. Po spożytym posiłku bogatym w cukry następuje nagły wzrost energii jednak, gdy przy pomocy insuliny poziom cukru w organizmie wraca do normy następuje spadek energii czyli powstaje trochę błędne koło które dodatkowo prowokuje spożywanie znowu „słodyczy” aby ponownie poczuć zastrzyk energii. Cukier wstrzymuje spalanie tłuszczu ponieważ jest szybkim źródłem energii i gdy mamy go pod dostatkiem organizm nie narusza odłożonych zapasów tłuszczu w związku z czym m.in. tyjemy. Mówiąc o cukrach ma na myśli c. proste, rafinowane (słodycze, ciasta, soki, napoje energetyczne, cukierki, ketchupy, płatki śniadaniowe, i wiele innych). „Cukry” pełnią szereg wielu innych negatywnych funkcji, m.in.

  zaburza mineralizację kości;
wpływa negatywnie na przemianę materii;
upośledza przyswajanie witamin z gr. B;
 podwyższa poziom złego cholesterolu w krwi;
osłabia system odpornościowy organizmu;
sprzyja – zaparciom, próchnicy, otyłości, astmie;
przyczynia się do powstawania nowotworów;
przyspiesza starzenie organizmu;
osłabia koncentracje;
powoduje kłopoty z pamięcią;
zwiększa ryzyko depresji;
powoduje ciągłe uczucie zmęczenia i braku energii; …

Naprawdę warto czytać etykiety bowiem nie zdajemy sobie nawet sprawy w jakich produktach może występować cukier a producenci niestety próbują ukrywać go pod przeróżnymi nazwami takimi jak syrop glukozo fruktozowy, sacharoza, maltoza, galaktoza, fruktoza. Podobno przeciętny Polak zjada około 40,5 kg cukru rocznie! (dane GUS 2016). Według Światowej Organizacji Zdrowia w celu prewencji otyłości, próchnicy zębów i chorób przewlekłych należy ograniczyć spożycie cukru dodanego poniżej 10% ogółu energii ponieważ nie chodzi o całkowite wyeliminowanie cukrów z diety gdyż są także źródłem energii dla naszego organizmu a poza tym jest to w zasadzie niemożliwe. Dalsze wnioski wyciągnijcie sami 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *